martink78
|
Det slog mig häromdan att jag borde kunna utnyttja ångan i min espressomaskin när jag bakar. Den står nämligen precis bredvid spisen som har en liten ventilationslucka där man borde kunna dra in en slang från espressomaskinen och på så sätt ge rätt rejäla puffar..
Ingen som testat?
|
 doppler
|
Nu börjar vi få ut verkliga synergieffekter mellan att baka bröd och göra latte Jag brukar ju göra äggröra med mitt ångrör ibland iofs…
En annan sak jag funderat på som är lite inom samma domäner är det här med att man skall vädra ut ångan genom att öppna luckan upprepade gånger i slutet av gräddningen. Borde inte rimligtvis ångan redan ha försvunnit genom ugnens normala ventilation?
|
 martink78
|
Ventliationsluckan är tyvärr för liten, så det är tyvärr lucköppning som gäller. I alla fall på min ugn, och jag tror inte ens den initiala ångan spelar så stor roll. Även om jag kör utan den så måste jag öppna ugnen i slutet om jag vill ha en bra skorpa.
Jag har funderat på om man inte kunde placera nån enkel fläkt på ventliationshålet som suger ut luften, men jag tror inte det finns något bra intag för luft så jag misstänker att det inte kommer att fungera..
|